یک صاحبنظر فرهنگی خواستار شد:

تجدید نظر در سیاست های آموزشی | روندهای تشویقی افزایش فرهنگ مطالعه نیاز به اصلاح دارد

یک صاحبنظر فرهنگی، از سیاست‌های موجود آموزشی در زمینه ارتقای فرهنگ کتابخوانی انتقاد کرد.
یک صاحبنظر فرهنگی، از سیاست‌های موجود آموزشی در زمینه ارتقای فرهنگ کتابخوانی انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۳۸۵۳۷۵

محمدجواد آرین منش، کارشناس فرهنگی درباره آسیب شناسی کاهش سرانه مطالعه در بین جامعه ایران به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: در روزگار ما به دلیل افزایش رسانه های متعدد از جمله رسانه‌های مجازی به نظر می رسد نرخ مطالعه آثار مکتوب کاهش پیدا کرده است و البته این نکته را هم باید مد نظرداشت که بخشی از این مطالعات در فضای مجازی صورت می گیرد و ما عدد و آمار دقیقی نداریم که این شیوه خواندن در فضای مجازی را چگونه باید به نرخ سرانه مطالعه اضافه کنیم.

نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمارهای موجود حاکی از آن است که نرخ مطالعه در ایران به نسبت نیاز جامعه پایین است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید اقداماتی کرد. یکی از زیربنایی ترین اقدامات تجدید نظر در سیاست های آموزشی و آموزش و پرورش است.

آرین منش افزود:  یک تحولی در محتوای آموزش و پرورش و شیوه آموزش نیاز داریم تا مطالعه را به صورت امر نهادینه در بیاورد اما به خاطر روش‌های امتحان گیری و کنکور توجه دانش آموزان صرفا به کتاب درسی است. از این رو  تحولی در نظام آموزشی  باید انجام شود تا شاخص های کتاب و کتابخوانی افزایش پیدا کند.

وی به مساله وجود کتابخانه‌های عمومی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه این امکانات در سطح کشور و مناطق مختلف به صورت عادلانه توزیع نشده و کتاب به اندازه کافی در دسترس افراد نیست و بنابراین توسعه کتابخانه های عمومی در این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده پیشین مجلس تاکید کرد:  برگزاری جشنواره مسابقات مطالعاتی و ارائه مشاوره در این زمینه و استقرار یک نظام تشویقی برای خیرین کتابخانه ساز و اهداگران کتاب و در نظر گرفتن مسابقات و مشوق‌هایی برای دانش آموزان و دانشجویان در این زمینه می‌تواند مفید باشد. همچنین افزایش عضویت مردم در کتابخانه ها و تسهیل در این زمینه و محرومیت زدایی از مناطق محروم و ایجاد نمایشگاه و توسعه کتابخانه دانش آموزی و دانشگاهی در مراکز فرهنگی و مساجد  از جمله راهکارهایی است که  می تواند در ارتقای سطح مطالعه موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها